Collectieve Acties

Heeft u een vliegticket geboekt bij D-Reizen? Zou u vertrekken vanuit Nederland en heeft u uw ticketgelden niet teruggekregen? Neem deel aan onze collectieve actie.
Volg het stappenplan hieronder en kies daarna de luchtvaartmaatschappij die uw tickets heeft uitgegeven. 

Stappenplan

Voor u is het belangrijk om te weten dat indien de vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, deze de klant moet terugbetalen. Wanneer er een teruggave is geweest aan D-Reizen die vervolgens niet naar de klant is overgemaakt, blijft de luchtvaartmaatschappij volgens Europese regels verantwoordelijk. U kunt van hen teruggave eisen van de kosten. 

Hou de vervaldatum van uw claim in de gaten. Deze vervaldatum is gesteld op 2 jaar na uw oorspronkelijke vertrekdatum.

1. Aangetekende brief

Stuur een aangetekende brief of stuur een e-mail met leesbevestiging (kost geen geld). De voorbeeldbrief krijgt u als u zich hier registreert. Deze documentatie heeft u later ook nodig, dus bewaar dit goed!

2. Claim bij de curator

Claim bij de curator van het faillissement van D-Reizen via ClaimsAgent.nl. U kunt via deze website een claim indienen bij de curator. U wordt dan schuldeiser en de curator krijgt inzage in het aantal gedupeerden en het verdwenen geld. Verwacht niet teveel van deze claim. Er zijn veel schuldeisers en als consument staat u achteraan in de rij. U heeft de bevestiging van deze claim nodig in een later stadium, dus bewaar de bevestigingsmail goed!

3. Melding bij ACM en ILT

De ACM en ILT zijn instanties die een controlerende rol hebben. Doe een melding via hun websites. Zo krijgen ook deze instanties inzicht in de problematiek bij dit faillissement. ILT stuurt je melding door naar de luchtvaartmaatschappij.
Ervaring leert dat de luchtvaartmaatschappij na verloop van tijd een bericht stuurt om te laten weten dat de melding via bovengenoemde instanties is binnengekomen en dat de betaling reeds aan D-Reizen is gedaan.

4. Rechtsbijstands-verzekeringen 

Rechtsbijstandsverzekeringen zijn in overleg over een eventuele rechtsgang. Dat kan zijn richting D-Reizen, omdat hun handelen mogelijk strafrechtelijk vervolgbaar is. Of richting de luchtvaartmaatschappij, omdat deze zich niet houdt aan de Europese regels. Dit is best lastig, want er zijn veel luchtvaartmaatschappijen die weigeren te betalen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering die nog niet is ingeschakeld, dan kunt u dit nog proberen. Let wel op de vervaldatum van uw claim. Deze is gesteld op 2 jaar na uw oorspronkelijke vertrekdatum. 

5. Aanmelden bij stichting Claim Refund D-Reizen. 

Als u bovenstaande stappen heeft gezet, kunt u zich aanmelden bij onze stichting. Wij laten u binnen een week weten wat we voor u kunnen betekenen.

6. Benodigde documenten

Indien wij u mee kunnen nemen in de collectieve dagvaardingen, heeft u een aantal documenten zeker nodig. Handig als u die alvast bij elkaar zoekt, dat bespoedigt het proces. 

  • Uw complete boekingsbevestiging van D-reizen, alle pagina’s zijn van belang. Indien er een minderjarig kind deelneemt, aangeven wie de ouders/voogden zijn.
  • Een betaalbewijs van het totale bedrag. Denk hierbij aan een bankafschrift of een bewijs van contante betaling.  
  • Een kopie van de mail van D-reizen en/of de luchtvaartmaatschappij over de annulering van uw vlucht. Hierbij is het van belang dat de datum ook zichtbaar is. Indien de annulering telefonisch is medegedeeld, zonder schriftelijke bevestiging, dan graag een bericht van u rond welke datum deze mededeling werd gedaan.  
  • Alle correspondentie (heen en weer) die er al is geweest tussen u en D-reizen en/of de luchtvaartmaatschappij aangaande het verzoek tot terugbetaling van de ticketgelden. Ook hierbij is de datum van schrijven weer belangrijk.  
  • Bevestigingsmail van de curatoren dat u bent aangemeld als schuldeiser. 
  • Een geschreven brief in chronologische volgorde waarin u uitlegt wat uzelf allemaal gedaan heeft om restitutie van uw ticketgelden te krijgen.

Voor een goede verwerking van bovenstaande informatie, is het voor ons van groot belang dat u de gevraagde stukken in pdf aanlevert. Na aanmelding kunt u uw documenten in uw persoonlijke dossier uploaden. (Let goed op dat u na het kiezen van de bestanden ook kiest voor beginnen met uploaden.)

Mocht u thuis niet over een scanner beschikken, dan kunt u gebruikmaken van de gratis app van Adobe; Adobe Scan. Deze is gratis te downloaden voor iOS en voor Android.

Mocht later blijken dat er nog meer nodig is, dan laten we u dat uiteraard weten.
passport approved